انجمن نجوم آماتوری دانشگاه رازی کرمانشاه

وبلاگ اصلی انجمن نجوم آماتوری دانشگاه رازی کرمانشاه

انجمن نجوم آماتوری دانشگاه رازی کرمانشاه

وبلاگ اصلی انجمن نجوم آماتوری دانشگاه رازی کرمانشاه

روز زمین-خورشید

  

کاوش،کشف و فهمیدن! 

روز زمین -خورشید روزی است که از سال 200توسط ناسا و ایسا(آزانس فضایی اروپا)برگزار شد و هدف از آن ارائه اطلاعات در مورد خورشید و چگونگی تاثیر آن بر زندگی روی زمین است. 

با وجود آنکه روز20ام مارچ تصمیم برگزاری این روز گرفته شد اما معمولا  مراسم آن 18ام مارس  برگزار میشود. 

امسال این روز با عنوان:حقایق باستانی-کشفیات آینده نام گذاری شده است وناسا برای برگزاری مراسم آن در روز 19ام مارس آماده میشود. روز زمین-خورشید  از یک سری از برنامه ها و اتفاقاتی که در طول سال همزمان با جشن بهار که در نزدیکی اعتدال بهاری رخ می دهد تشکیل شده است.هر سال  موضوعی جدید و نو پیرامون خورشید و زمین  توسط دانشمندان مطرح میشود و به ، تحقیقات و اطلاع رسانی درآن زمینه پرداخته میشود .موضوع امسال ، 

"اسرارباستان  - اکتشاف ها ی آینده"  ،است که به دنبال راهی  به درک بسیار عمیق تر از خورشید و تاثیر آن در سراسر تاریخ بشری  در طول سالیان باز کرده است.  تیم هماهنگی آموزش عمومی و اطلاع رسانی وقایع برجسته ناسا  معتقد است که  روزخورشید- زمین روز آشتی  پژوهش و نوآوری است. استراتژی این تیم شامل استفاده از وقایع ، آسمانی مانند گرفتهای خورشید، انرژی خورشیدی ، گذر زهره از مقابل خورشید ،  ونیز اعتدال بهاری برای ایجاد تعامل بین  مدارس و عموم مردم  و دانشمندان وشرکت آنان در فعالیت های علم فضا ، در سرتاسر جهان میباشد.
ناسا باهمکاری موزه ها و مراکز تحقیقاتی وnsta ودیگر مراکز ،ارتباطی گسترده در سرتاسر جهان برای تولید برنامه های مربوط به این روز برقرار کرده است. فعالیتهای این ارگانها تربیت مدرسین نجوم،پرسنل منجم موزه ها،دختران منجم پیشاهنگ،و منجمین آماتو راست.که همگی هدف این روز را دنبال میکنند. 

 لینک سایت رسمی روز خورشید-زمین

عکسهای ناسا از پیشروی آب در ساحل ژاپن

این عکسها توسط ناسا از نواحی ساحلی ژاپن قبل و پس از زلزله11مارس گرفته شده اند.به پیشروی آب در ساحل دقت کنید: 

پیشروی آب در ساحل ژاپن 

پیشروی آب در ساحل ژاپن

زلزله9 ریشتری ژاپن ممکن است طول روزهای زمین را کوتاهتر کرده باشد

 

 عکس ناسا از زلزله ژاپن توسط ماهواره ترا

زلزله9 ریشتری۱۱ مارس ژاپن ممکن است طول روزهای زمین را کوتاهتر کرده باشد و محور آن را تغییر داده باشد.اما نگران نباشد شما آنرا احساس نخواهید کرد.ریچارد گراس از آزمایشگاه نیروی محرکه جت در ناسا (پاسادنا،کالیفرنیا)یک مدل ریاضی برای نمایش محاسبات اولیه مربوط به زلزله ژاپن که 5امین زلزله بزرگ از 1900 تا کنون است ارائه تموده است تا مشخص شود تغییرات گردش زمین به چه صورت بوده است.محاسبات اولیه او نشان میدهد که با در نظر گرفتن پراکندگی جرم

زمین زلزله ژاپن باعث چرخش سریعتر زمین شده است.که منجر به کوتاه شدن طول روز به اندازه1.8میکروثانیه شده است(یک میکرو ثانیه یک میلیونیوم یک ثانیه است).
این محاسبه همچنین نشان داده است که این زلزله باعث جا به جایی محور شکلی زمین (محوری که جرم زمین به دور آن تعادل دارد)به اندازه 17سانتی متر(6.5اینچ)در راستای 133درجه شرق طول جغرافیایی شده است.این محور را نباید با محور شمال -جنوب زمین اشتباه گرفت؛این دو محور به اندازه 10متر(33فوت)با هم تفاوت دارند.این تغییر در محور شکلی زمین باعث میشود که همانطور که زمین در حال چرخش به دور خود است کمی متفاوت لغزش کند.ام این باعث تغییر محور زمین در فضا نمیشود_تنها نیروهای بسیار عظیم مانند نیروی گرانش ماه،خورشید و دیگر سیارات میتوانند منجر به این اتفاق شوند.
                                                                      گزارش از آلان بویس 

                                        ترجمه  از سایت ناسا عاطفه زمانی انجمن نجوم راه شیری


ادامه مطلب ...