انجمن نجوم آماتوری دانشگاه رازی کرمانشاه

وبلاگ اصلی انجمن نجوم آماتوری دانشگاه رازی کرمانشاه

انجمن نجوم آماتوری دانشگاه رازی کرمانشاه

وبلاگ اصلی انجمن نجوم آماتوری دانشگاه رازی کرمانشاه

سیاهچا له ها ماده تاریک جذب نمیکنند

دانشمندان در یافته اند سیاهچا له ها ماده تاریک جذب نمیکنند.
 

این باور معمول وجود دارد که سیاهچا له ها با اعمال نیروی جاذبه بسیار قوی که روی ماده و انرژی و فضای پیرامونشان  اثر میگذارد، هرچیزی را درنزدیکی همسایگی خود میبلعند.اما منجمین دریافته اند که ماده تاریک پیرامون سیاهچاله ها ممکن است حکایت دیگری داشته باشد.ماده تاریک پیرامون سیاهچهله ها در مقابل جذب شدن توسط سیاهچاله از خود مقاومت نشان میدهند.
حدود23درصد گیتی از ماده تاریک پر رمز و راز ساخته شده است.ماده ای  نامرئی که تنها از روز آثار گرانی روی محیط پیرامونش شناسایی میشود.باور برآن است که در ابتدای جهان،توده های ماده تاریک گاز جذب میکرده اند،که بعدها جمع شده اند و ستاره هایی را ایجاد کرده اند که کهکشانها یی را که امروزه میبینیم،تشکیل داده اند.
منجمین در تلاش برای دریافتن چگونگی تشکیل و تکامل کهکشانها،مدت زمان زیادی را صرف تلاش برای شبیه سازی روند تشکیل ماده تاریک در این اجرام کرده اند.
دکتر خاویر هرناندز و دکتر ویلیام لی از دانشگاه  خودگردان ملی مکزیک چگونگی جذب ماده تاریک توسط سیاهچاله های یافت شده در مرکز کهکشانها را محاسبه کرده اند.این کهکشانها جرمی برابر چندین میلیون تا چندین میلیارد برابر جرم خورشید دارند و با سرعت زیادی ماده به درون خود میکشند.
این محققیق شیوه ای را که از آن طریق ماده سیاه توسط سیاهچا له ها جذب میشود مدل سازی کردند و به این نتیجه رسیدند که  سرعت عمل جذب شدن  بسیار نسبت به میزان ماده تاریک یافت شده در مجاورت سیاهچاله وابسته است. اگر  میزان چگالی این ماده بزرگتر از چگالی بحرانی که برابر جرم 7خورشید  در واحد مکعب سال نوری از فضا  است ،باشدجرم سیاهچاله به سرعت افزایش پیدا خواهد کرد، و با بلعیدن چنان مقدار ماده ای به زودی کل آن کهکشان فراتر از حدتصور دگدگون خواهد شد.
دکتر هرناندز بیان کرد:"بیش از میلیاردها سال از شکلگیری کهکشانها میگذرد،چنین هجوم غیر قابل کنترل و سریع ماده تاریک،به سیاهچاله ها ممکن است تعداد کهکشانها را  از مقدار امروزی آنها بسیار تغییر دااده باشد."
بنابراین کار این دانشمندان دال بر آن است که چگالی ماده تاریک در مراکز کهکشانها مقدار ثابتی است.از مقایسه مشاهدات این دانشمندان با آنچه که  مدلهای تکاملی جهان پیشگویی میکنند،دکتر هرناندز و دکتر لی نتیجه میگیرند که ممکن است نیاز باشد که برخی تخمین ها  که این مدلها را با مشکل مواجه میکنند تغییر داد.ماده تاریک ممکن است آنچنان که دانشمندان تصور  میکردند،رفتار نکند.
نتایج این کار در جرنال ماهانه نوتیس آف رویال آسترونومیکال سوساییتی چاپ شده است.(مجله انجمن سلطنتی نجوم)
 نوشته:نانسی آتکینسون
ترجمه:عاطفه زمانی  

(این متن برای سایت آسمان شب ایران ترجمه شده است.  http://www.nightsky.ir/content/view/1413/39/)
زیر تصویر:تصویر شماتیک از اثر تغییر فضا زمان توسط یک سیاهچاله فوق جرم در مرکز یک کهکشان.سیاهچاله ماده تاریک را با سرعتی که بستگی به جرم آن و مقدار ماده تاریک پیرامونش دارد میبلعد.

نظرات 1 + ارسال نظر
علی جمعه 12 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 04:55 ق.ظ

سلام
مطلب خیلی جالبی هست.متشکرم
موفق باشی دوست گرامی.
...علی...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد